söndag 25 mars 2018

Hur jag lärde mig förstå världen av Hans Rosling och Fanny Härgestam

Det är nu mars 2018 och det kan vara så att jag redan har lyssnat på den viktigaste talboken jag kommer att lyssna på i år, nämligen "Hur jag lärde mig förstå världen" av Hans Rosling och Fanny Härgestam.

Boken är Hans Roslings berättelse om hur Hans Rosling blev den hans Rosling som så många känner igen från de korta och kärnfulla föredrag som finns på Youtube. För mig var boken en förklaring till hur hans kunnat lärt sig allt det uppenbara men ändå obegripliga som jag lärt mig från hans filmer. 

Boken är också en berättelse om hur det gick till när en ung energisk läkare förvandlades till en energisk forskare i folkhälsa. Boken kom också att göra saknaden efter Hans Rosling ännu större hos mig, för vem ska nu förklara världen för mig och öppna mina ögon för det uppenbara nu när han är död? 

Jag minns hur han förklarade proportionerna av den Syriska flyktingkrisen och varför flyktingarna var tvungna att betala hutlöst mycket pengar och göra en livsfarlig resa till Europa, istället för att köpa en billig flygbiljett till Europa. Men även hur han förklarade befolkningstillväxten med IKEA-lådor och så klar hans och hans magiska bubblor.

Det är en skärmande tanke att jag i framtiden själv kanske måste se det uppenbara och öppna mina egna ögon, och till hjälp för att klara av detta har vi tack ock lov fortfarande Gapminder.

Sist men inte minst så har boken i alla fall gett mig en vision för framtiden när det gäller Afrikas utveckling, den har gett mig en bild när vanliga afrikanska familjer reser tills Skandinavien som turister...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar