söndag 25 mars 2018

Valerian and the City of a Thousand Planets

Känner att det är dags att recensera lite film igen, jag har nämligen sett "Valerian and the City of a Thousand Planets". Jag har sett att filmen några dåliga recensioner, men efter att sett filmen kan jag konstatera att de hade fel, det var en mycket bra film.

Filmen bygger på karaktärerna från den franska seriealbumen "Linda och Valentin" av  Pierre Christin och Jean-Claude Mézières. För manus och regi till filmen står fransmannen Luc Besson.

handlingen utspelar sig ungefär 700 år in i framtiden och filmens huvudpersoner, Valerian och Laureline, är två specialagenter  på rymdstationen Alpha, en intergalaktisk metropol där tusentals olika arter lever tillsammans.

Redan öppningsscenen är fantastisk tycker jag, där får vi översiktligt se hur rymdstationen växer fram och hur fler och fler raser ansluter sig. Sedan tas vi till en paradisliknande planet för att direkt komma in i filmens själva intrig. I en sådan här film är det numera viktigare med rejäl datorkraft till animationerna än med påkostade scenbyggen. Men det blir bra tycker jag riktigt bra. Till och med slutet gillar jag, viket ofta kan vara vara en films svaghet.

Nä, tyvärr alla som gav en dålig recension, ni hade fel - detta var en bra film


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar