måndag 17 maj 2010

Braständare från solstickan




Hittade en ask med något som kallas braständare från solstickan. Tänkte ta och pröva om det var något som man kunde ha med sig ut i skogen och tända lägereld med, om man inte skulle ha någon näver eller dylikt. Sagt som gjort jag tog braständaren som mest ser ut som världens tjockaste tändsticka och drog den mot plånet, braständaren flammade upp, svavlet lossnade från den och sedan var det över. Inte mycket till att tända någon brasa med, men näs jag sedan tog en vanlig tändsticka och sedan tände eld på braständaren fattade den eld och brann så pass länge att den satte eld på de pinnar jag lagt över.

Så viss fyllde den sin funktion men jag är lite misstänksam mot svalet på toppen och tänker att man nog måste ha med vanliga tändstickor som för säkerhets skull. För min del är detta inga problem då det brukar finnas gott om tändsticksaskar i mina fickor (ja ja jag vet att jag vet att jag under en vandring hamnade i akut tändstickskris men det var då).



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar