tisdag 18 maj 2010

Stridssäck 2000 (Made in USSR?)


Tänkte ta och lägga upp mina funderingar kring en ryggsäck som går under benämningen stridssäck 2000 från Sacci ryggsäckar ab. Ryggsäcken rymmer 35 liter, har vaderade bärremmar och ett enkelt midjebälte. Vid en första anblick verkar den väldigt rejäl och hållbar. Färgenär föga förvånade grön. Men rätt snart så börjar jag få mina tvivel på att detta är en ryggsäck som jag skulle vilja använda för längre turer än en dagsutflykter. Det första som händer det är att blixtlåset på topplocket tackar för sig och anmäler förhinder. Sedan så tycker jag att man i allt för stort grad valt att ha plastdetaljer istället för metall. jag tänker främst på den lilla anordningen som man låser snörena med (vad heter den på riktigt?). Det känns som om den lätt skulle kunna spricka och jag hade föredragit metall här.

Axelremmarna är lite för breda för min smak, men det är en högst personlig smaksak. likaså är alla spännen av plast, som det är med de flesta ryggsäckar, det går snabbt att öppna man jag skulle återigen kunna tänkt mig en metallösning här - så brotom har jag trots allt inte. Men det stora besvikelsen är som sagt blixtlåser på topplocket som gav upp första gången jag drog igen det. Jag vet inte jag fick en konstig känsla av öststat och planekonomikvalité när det hände.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar