söndag 15 maj 2011

Choklad á la IKEA

På det stora möbelvaruhuset har de mycket mellan himmel och jord. När det gäller sådant som man kan stoppa i munnen har de sedan succen med 5 kronors korven stadigt utökat sortimentet.
Senast jag var på besök i det stora huset noterade jag att de marknadsförde en rad 100 grams chokladkakor för 5 kronor. Jag har alltid gillat att testa saker och kunde inte låta bli att testa även dessa. Jag införskaffade två stycken, en mörk choklad och en nötchoklad för att ha i bilen under vintern som reservproviant ifall man skulle bli ståndens någonstans.

Men nu är det också allmänt känt att jag har en svag karaktär så den mörka chokladen överlevde inte ens resan hem. Sorgligt men sant man jag kunde i alla fall konstatera att det inte var någon smakhöjdpunkt. Nötchokladen överlevde i alla fall vinter och i går så tänkte jag att det var dags att se hur den mått av att frysförvaras i bilen ett antal månader, för att avslutningsvis ligga i en en kokhet bil.

Det första som man kan konstaterat är att den blivit något deformerad av värmen. Den såg också något vit ut på ytan, konstistensen på chokladen kändes något "spröd" och lite "grynig". Smaken var inte heller någon höjdare men det är nog inget som förvaringen i bilen skall lastas för.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar