söndag 19 juni 2011

Isprinsessan av Camilla Läckberg


Sommar brukar betyda en hel del läsning och då gärna deckare av någon anledning. Isprinsessan är Camilla Läckbergs första deckare om Fjällbacka och kom 2003. Boken klarar sig med ett godkänt men inte mer, intrigen känns inte så utmanade och jag tycker att man ganska snart kan gissa sig till den stora hemligheten i boken, viket jag inte tycker om jag vill hållas i spänning och bli överraskad. Personerna känns än så länge platta och på beskrivningen av poliskommissarie Bertil Mellberg känns det som om han var en okänd tvillingbror till Leif GW Persons romanfigur Evert Beckström. Hur många tjocka, inkompetenta, sexistiska och självgoda kommissarier finns det egentligen inom polisen?

Men det som tilltalar mig i boken är mordets kopplingar till händelser bakåt i tiden - sånt har jag alltid varit svag för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar