lördag 29 december 2012

Fjällbackamorden

Mmm... såg det första avsnittet av SVTs storsatsning Fjällbackamorden Nu har jag inte läst just den bok som första avsnittet byggde på, men i allmänhet så tycker jag att Läckbergs böcker känns lite som att läsa Biggles eller Fem-böcker. Man vet vad man får och boken följer ett välkänt mönster och de duger som tidsfördriv.

Men det här var något helt annat, detta var en usel serie... och jag utgår från, hoppas, att filmmanuset tagit ut svängarna från boken, för så usel kan den inte vara, hon är ändå Sveriges mest säljande författare.
De som jag i huvudsak stör mig på är att den inte är trovärdig, mitt i polisutredningen springer det omkring en  författarinna som ska vara med på förhör och som via sin make, som även är polis, för veta allt i utredningen.  Ett brott som dyker upp i mitt huvud är tjänstefel... men det verkar inte vara något som skulle utredas i denna serie.

Själva antikimaxet blir lite när den person som utsatts för ett mordförsök vaknar upp och kan namnge förrövaren, då känns det som om huvudpersonerna inte bidragit med något, förutom möjligtvis att se till att några till blivit mördade. Nä, inte så roligt att se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar