torsdag 4 november 2010

The Cove

I tisdags såg jag på dokumentären The Cove på SVT, måste säga att det var en mycket bra, gripande men framför allt tragisk dokumentärfilm. Filmen handlar om den japanska delfinjakten som pågår varje år utanför den lilla staden Taiji då man årligen dödar runt 20.000 delfiner. Men dokumentärfilmen tar sin början på en annan plats och i en annan tid.

Nämligen i 1960-talets USA och delfintränaren Rock Ò Barry som tränade delfinerna som användes vid inspelningen av tv-serien Flipper. Detta ger filmen ett större djup då vi får följa Ò Barrys egen resa från att vara en del av delfinuppvisningsindutrin till att bli en av dess största motståndare.

Passa på att se filmen på SVTplay det kommer att bli 90 minuter som bjuder på en och annan eftertanke men också ett par mindre trevliga scener.

1 kommentar:

  1. Mmmm, jag blev väldigt berörd av filmen och försökte få min kära make till att se den...
    Men han föredrar bevisligen sitcom's. Efter all tjat raderade jag filmen till sist. Men jag antar att han redan fått en mer utförlig beskrivning ang handlingen än min något rörliga osammanhängande återberättelse

    SvaraRadera