onsdag 30 mars 2011

Doppler


Så... Då var räkningarna betalda... SUCK... Ultra SUCK...
NU när räkningarna är iväg skickade kommer jag att tänka på en bok av Erlende Loe jag läste för inte så länge sedan... En under bar historia om Andreas Doppler som efter att ha kört omkull på cykeln bestämmer sig för att flytta ut i skogen nära Oslo, väl där blir han kompis med en älg som han döper till Bongo...
Han har både fru och barn, en dotter som snöat in på Sagan om ringen en grabb på si så där 5 - 6 år och en liten på väg.

Jag tyckte verkligen om den här boken då den satte ord på vad man vill göra ganska ibland dvs dra sig undan och vara i fred från de allt mer påträngande samhället
I boken finns en lite speciell karaktar som, nog bokens alvarliga och lite tragiska person, jag tyckte mycket om denna karaktär. Han heter Dusseldorf, ett namn han tagit efter sin far som var tysk soldat, sedan Dusseldorf förlorat sin fru spenderar han flera år på att bygga upp sin fars död. Hans far stupade i en lite belgisk by under Arrdener offensiven, han bygger hela byn i detalj pratar med veteraner som var med allt för att i möjligaste mån återskapa detta ögonblick på sitt vardasrumsgolv... allt detta i hyllning till sin far som han i aldrig träffat. Andreas Doppler, bokens huvud person låter sig inspireras av detta och beslutar sig för att hylla sin döde far på ett liknade sätt, men det spårar ut lite.

denna bok är absolut läsvärd och jag rekomenderar den varmt, speciellt i samband med att man betalt de sista räkningarna för månaden och in sätt hur mycket eller lite det vart kvar av lönen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar