tisdag 29 mars 2011

Svarta änglar i Berlin


När jag höll denna bok i min hand kan jag inte förneka att jag var aningen förväntans full.
K Arne Blom har i min mening skrivet en av de bästa kriminalromanerna någonsin " Våldets Triumf ", nu vad det i och för sig, si så där 25 år sedan jag läste den... men i alla fall...

Svarta änglar i Berlin... Hum..inte mycket mer finns att säga än att den inte levde upp till mina förväntningar.
Historien utspelar sig i Lund Malmö och Berlin år 1942, Tyskar och allierade har agenter i Sverige och bokens huvudperson, den svenske säkerhetspolisen Loman skickas till Berlin för att infiltrera svenskakyrkan där då den misstänks gömma Judar och andra för tredje riket icke önskvärda människor. Han råkar ha livet av en prostituerad och dennes kumpan samtidigt som hans kontakt hos Gestapo blir mördad. Gestapo kastar genast misstankarna på honom och han hamnar i deras våld och skickas att infiltrera svenska kyrkan i Berlin inte bara på svenska statens och Gestapos räkning utan även Gestapos..Snurrigt...
Hur som helst så lämnar boken efter sig en känsla av en historia som aldrig riktigt började.
Alltså inge vidare läsning, förstår egentligen inte varför jag läste ut den???

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar