tisdag 23 augusti 2011

Händelser vid vatten, av Kerstin Ekman

Jag har just avslutat Kerstin Ekmans roman Händelser vid vatten...
Historien utspelar sig kring ett brutalt dubbelmord vid svartvattnet i norra jämtland under 70-talet och efter
Man får en ganska övertygande känsla av att författaren låtit sig inspireras av mordet på trå hollänska turister i början på 90-talet fast här mördas de på 70-talet.
Historien kretsar kring tre personer, deras liv och hur de låter detta mord forma dem och deras leverne, samt en by som avfolkas, urskog som skövlas och gammal kunskap som går om intet.
Jag tycker boken har ett ganska dovt språk och Kerstin Ekman är mästerlig i att på ett nästan trollskt sätt beskriva den ständigt närvarande, hotande och okända naturen där ond bråd död lurar.
Jag tyckte också mycket om bokens tre huvudkaraktärer Annie Raft läraren som i början på 70-talet flyttar upp till svartvattnet för att med sin dotter bosätta sig i ett fjällkollektiv, Johan Brandberg den yngste och mobbade sonen i en syskonskara av fem, hans flykt från sina bröder och svart vattnet samma natt som morden begås, samt den lokala läkaren Birger Torstenson ständigt i jourtjänst och ständigt grubblande.

Jag är nästan beredd att säga före, Händelser vid vatten och efter händelser vid vatten, boken gjorde sålunda ett såpas stort intryck på mig att jag hade svårt att ta mig an en ny roman, jag ville hålla kvar dem i mig, människorna vid Svartvattnet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar