lördag 19 maj 2012

Gädda


Jag och frun tog oss med Aila till Roparudden för att kasta lite, det dröjde inte länge innan frun hade en hyfsad Abborre på kroken men dessvärre låstnade den från kroken då den lyftes ur vattnet och åter fann sin frihet.
Själv kastade jag ut för att låta spinnaren gå genom lite vassstubb, jag vevade in i ganska hög hastighet och precis då spinnaren är framme och jag lyfter den i vattnet ser jag hur en gädda kastar sig efter spinnaren men vänder i luften då jag är lite för snabb att lyfta spinnaren ur vattnet.
Jag känner adrenelaninet pumpa och svär åt mig själv att jag var för snabb med att lyfta draget ur vattnet.
Nu jag känner hur hopplösheten smyger sig på, ska detta bli ännu en fiskfri dag för mig? Men då jag åter ställer mig och ska kasta ser jag hur något stort sakta glider för bi i en solstråle i vattnet.
Jag kastar några gånger till och låter spinnaren gå genom vassstubben och när jag på femte kastet precis ska lyfta upp spinnaren klipper gäddan till och sitter perfekt krokad i över läppen, den hinner inte fatta vad som hänt innan den ligger på land. Sommarens första gädda är därmed fångad och utsläppt igen för den delen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar