fredag 29 juni 2012

Så funkar fotboll av Ola Andresson

Hur funkar egentligen fotboll???
Nu när forbolls EM går mot sitt slut och jag fått mig en rejäl dos av fotbollsklyschor, började jag undra vad det säger egentligen.
Då jag råkade snubbla över denna bok på bilbban vart  jag lite intresserad, skulle denna bok ge svaren på vad klyschorna menar och / eller skulle mitt ganska svala intresse för fotboll bli aningen hetare efter jag läst denna bok?
Ola Andresson skriver på ett lätt förståligt och beskrivande sätt huvuddragen i fotbollstaktik och speltänk, illusterat med bilder och exempel från kända matcher och vad man ska titta efter från läktaren. Det mycket handlar om löpningar och hur lagen styr varandras spelare.
Jag är glad att jag läst denna bok men kan inte säga att den gjorde mycket för att öka mitt fotbollsintresse men jag vill tro att jag förstår lite mer av vad som händer på planen nu. Den stärkte  även min övertygelse om att Tyskland var det bättre laget när det förlorade mot Italien igår.
Denna bok skulle mången sportjounalist läsa... så kanske man skulle slippa höra så mycket klyschor och skitprat av dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar