lördag 19 januari 2013

Dandy av Jan Guillou


Jag har lyssnat på Jan Guillous andra bok i han senaste serie Det stora århundrade - Dandy. Boken utspelar sig parallellt med den första boken, Brobyggarna, och i dandy för vi följa den tredje brodern Sverre och hans eskapader i England tillsammans med sin käresta lord Albert. Boken tar oss med i de brittiska konstnärs kretsarna under de första årtiondena i England.

Boken var okej, men jag tyckte bättre om den första, jag misstänker att det har att göra med att i den första fick vi följa brodern Lauritz som byggde broar i Norge och Brodern Oscar som var jägare i Afrika. Det är nog så enkelt att Sverres konstnärskarriär inte tilltalat mig lika mycket som brobyggande och storviltsjakt. 

Men det är som sagt inte på något sätt en dålig bok och jag väntar nu med spänning på den tredje boken som förmodligen kommer att behandla mellankrigstiden, undrar vad vi får se i den? Det är ju så att likt många andra av Jan Guillous huvudpersoner så lyckas även dessa huvudpersoner skapa sig matreell framgång i livet. Kommer de att ruineras av börskraschen i slutet av 20-talet? Jag hoppas det så att de blir lite mindre övermänniskolika som Jan Guillous karaktärer brukar vara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar