söndag 1 januari 2012

Blonde av Joyce Carol Oates

Den 4 augusti 1962 hittades Marilyn Monroe död i sitt hem på 12305 Fifth Helena Drive i Los Angeles, endast 36 år gammal.


Jag har läst Joyce Carol Oates roman Blonde som handlar om Marilyn Monroe och hennes liv. Boken är en roman och ingen biografi över Monroe. Den Handlar om hur flickan Norma Jean Baker, som är Monroes egentliga namn, kom att utvecklas till varumärket Marilyn Monroe. Den handlar också om hur det är att växa upp med psykiskt sjuk mamma, fosterhem och hennes sökande efter lycka och kärlek.

Vad tycker jag då om denna över 800 sidor långa skapelse? Det är onekligen en lång berättelse, ibland kanske något väl lång berättelse. Det är också en mycket bleklämnade berättelse som Oates ger oss om stjärnans liv. Det som Oates gör bra är det som hon alltid är mycket bra på att ge oss en komplex inblick i en annan människas liv. Men länge vet jag inte riktigt vad jag ska tycka, men när romanen kommer till slutet bli så klarnar det hela. Slutet bli både sjaskigt och beklämmande och sedan jag var klar med boken kan jag i tanken inte låta bli att komma tillbaka till denna bok, detta är tecknet på att det var en riktigt bra bok.

Det känn som om Marilyn Monroe har varit på tapeten denna höst, dels kommer Joyce Carol Oates roman att filmas med Naomi Watts i huvudrollen som Marilyn. Dels tog radioprogrammet Stil i P1 upp Marilyn Monroe i ett program.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar