söndag 22 januari 2012

Frukost i nysnö

Dagen började inte i ottan, men väl strax före åtta på morgonen, den yngre generationen hade signalerat sin medverkan i dagens frukostpromenad men då det nu gällde blev utmaningen att gå upp för stor och sängen för lockande. Således fick jag gå själv.

Ryggsäcken packad och ett tunt lager pudersnö på marken, dags att ge sig iväg. Alla förberedelser gjordes till radioprogrammet Kropp och Själ som bl.a. handlade om mardrömmar, kom att tänka på en dröm jag hade här om dagen...

En dröm där jag lämnade Arrak ensam invid en vattenfylld brunn när jag går ner i en källare. Sdan när jag kommerupp så ser jag honom strax under vattenytan, jag sträcker då ner handen och lyckas dra upp honom.

På vägen genom skogen gällde det att samla lite näver så att jag hade något att starta elden med. Därav den röda plastpåsen på ryggsäcken på föregående bild. All näver som mankan dra loss med fingrarna är det okej att ta - inga knivar!

Nu är det i alla fall snö i skogen istället för frost... den 21 januari, den som väntar på något gott...
På radio är det nu Godmorgon världen som till stor del, och inte oväntat, handlar om Håkan Juholts avgång och den Socialdemokratiska krisen.

Hade bestämt mig för att hitta en ny rastplats och efter lite letade hittade jag ett bra ställe och kunde börja förbereda frukosten. Samtidigt som allt jag gjorde följdes av hoppfulla ögon.

Nu var det också dags för Godmorgon världens andra timme med satirprogrammet Public Service. roligt som vanligt, och sedan var det dags för kristdemokraterna och deras kris, och efter det hamnade vi i Egypten och om Islamisternas framgångar.

Bacon på pinne som vanligt- När det gäller Godmorgon Världen slog det mig att det fanns en tydlig en röd tråd i inslagen; från S kris till KD kris, från kristet politisk part till muslimskt politisk parti...

På vägen hemåt hade klockan hunnit bli elva och det var dags för gudstjänst, rent instinktivt ville jag först byta men gav den en chans och måste säga att den faktiskt ger en lugn ro och stimulerar en till eftertanke även om man inte är speciellt religiöst. Jag är glad att jag lät den vara på.

Väl hemma var det dags att ta i tur med lapphundsproblemet, snö på tassarna, slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar