fredag 8 februari 2013

Profitörerna av Leif GW Persson



 
Jag har läst Profitörerna av Leif GW Persson. Detta är en roman om ett brott och jag tycker att det är precis var det är, en roman om ett brott. Historien kretsar kring förundersökningen av det våldsama mordet på en prostituerad i Stockholm 14 september 1978. På bokens baksida kan man läsa att detta är ytterligare en roman om Lars Martin Johansson och hans kollegor, lite kontigt kan man tycka då att Lars Martin Johansson är med såpas lite i denna roman. De poliser de i huvudsak handlar om är Jan Lewin, Jarnering ( förövrigt gammal kollega till Lars Martin Johansson ) och Molin. Jag gillar värkligen karaktären Lewin, han känns värkligen mänsklig med kanske lite för mycket empati för att vara polis, i Bo Jarnebring däremot är jag inte överförtjust, var han inte polis skulle han kunna ha varit småfillande egenföretagare.
Precis som i den föregående boken av Leif GW Persson älskar jag skildringen av 70-tals Stockholom och jag gillar även de små berättar kapitlen i romanen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar