lördag 28 mars 2015

Test: Primus soldatkök (Primus LiTech Trek Kettle)

Har testat Primus Soldatkök som det heter hos Kvibergs Överskottslager, eller LiTech Trek Kettle som köket heter om det inte tagit omvägen via någon lagerlokal hos Försvarsmakten utan köps direkt hos Primus. Det exemplaret jag har var varianten för Försvarsmakten, jag vet inte om brännaren ingår om man köper det hos Primus.

Köket består av en liten brännare, ett kokkärl på  1 liter och ett lock/liten stekpanna. Allt tillverkat av hårdanodiserad aluminium.

Alltihopa känns rejält,lätt och hållbart. Men det jag ogillar är att mitt ex hade en liten repa/märke i botten där aluminiet tittade fram. Hela köket, exklusive gasbehållaren, väger 409 gram på min köksvåg.

Brännaren skruvas fast på gastuben, det finns inget vindskydd med så man får antingen hitta en vindskyddad plats eller ha med ett separat vindskydd. Jag brukar inte ha med något vindskydd utan försöker hitta en plats där både jag och köket är i lä,

Sen är det bara att sätta på kokkärlet och locket och vänta på att vattnet skall koka upp. Nu tog jag ingen tid men det gick rätt fort. Nu hade jag en 450 grams gasbehållare och då får man ha den separat bredvid, men har man en liten 100 grams gasbehållare kan man ha den inuti kokkärlet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar