onsdag 21 oktober 2009

Den heliga naturen och den profana religionen?

Vad är egentligen religion? Det finns säker många bra definitioner gjorda av många kloka människor, men för mig är religion kort och gott ett sätt att fina sin inre frid och på så sätt vägen till sitt eget välmående. Om då detta är religion måste min religion bli att vistas i naturen. Det är i naturen som jag till fullo kan slappna av och bara njuta av att existera. I naturen försvinner alla måsten som normalt distraherar en. I naturen blir livet enkelt och genom detta så får jag min inre frid.


Helt uppenbart finns det många som funnit sin inre frid genom religionen, men för mig något som fyller mig med måsten och personligen är religion något som fyller mig med måsten och i kyrkorummet blir jag rastlös och distraherad. Jag tror att det är därför som vandring har kommit att bli ett allt större och större intresse för mig och att jag allt mer ser fram mot de nya vandringar som vi planerar.

Alla kan inte tilltalas av, och finna sin inre frid i, samma saker. Men det borde vara alla förunnade att hitta sin väg till en inre frid.


Nicke, det börjar bli dags för höstens religiösa sammankomst – när ska vi snöra på oss kängorna?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar