fredag 16 oktober 2009

Kelly - en tjej att lita på




I dag så anlände ett paket från Irland. Jag har nämligen beställt min andra Kelly Kettle. För er som inte vet vad en kelly Kettle är så skulle jag närmast beskriva den som en tekokare för vildmarksbruk. Konstruktionen är snillrik, man eldar i en liten metallskål ställer sedan "kitteln" ovanpå och det som gör att vattnet snabbt kokar upp är att rökgaserna stiger upp mitt i "kitteln" och att vattnet i den ligger runt rökgången. Bränsleåtgången är minimal, koktiden kort och modellen rolig.

Jag beställde min första Kelly Kettkle tidigt i våras tidigt och den var av modellen större - 1,5 liter. Den funkar bra och jag är nöjd men jag har märkt att den tar för stor plats i ryggsäcken när man är ute och vandrar. Så jag har nu beställt den minsta modellen på 0,5 liter. Man får helt enkelt koka upp vatten flera gånger.

Jag känner att jag var lite otydlig i mitt försök att beskriva hur Kelly Kettle fungerade, vill du se med egna ögon så finns det som alltid en film på Youtube som visar detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar