söndag 9 oktober 2011

Brobyggarna av Jan Guillou


Så var den läs - första delen på Jan Guillous nya mastodontsvit, det stora århundrandet. Den första boken bär namnet Brobyggarna och det är just vad bokens huvudpersoner är, ingenjörer och brobyggare, och vad passar väl bättre som yrke i detta århundrades första år. Huvudpersonerna är tre Norska bröder, men rätt snart seglar den ena ut ur handlingen medan hans två andra bröder seglar till Afrika respektive vinner segeltävlingar, prinsessan och kanske t o m halva kungariket?

Som vanligt när det gäller Jan Guillous böcker så möter vi inga vanliga människor, utan de personer vi möter är var och en en övermänniska på sitt område, det är helt okej för min del. Jag ser med intresse fram mot nästa del där jag förväntar mig att möta den tredje brodern och få se vad han är för slags övermänniska.

Som vanlig har Jan Guillou något att berätta med sin bok och han gör det som vanligt helt oblygt, men behöver inte fundera på vilken tes han driver, den framgår med all tydlighet. Även detta gilla jag. Enda risken som jag ser med denna nya romansvit är att det blir för mycket. Tio böcker kan funka, tolv skulle vara för mycket och åtta känns inte helt fel - tänk på det Jan, snälla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar