onsdag 8 augusti 2012

Christiania


Då jag och frugan ändå var i krokarna och jag lyssnat på P3 dokumentärs dokumentär om Cristiania passade vi på att göra ett besök här.
Spontant tycker jag att denna dokumentär ger en lite för romantisk bild av Christiania, jag hade förväntat mig ett pitoreskt kolonistugeområde med några militär baracker.
Värklighetens Christiania var något helt annat. Vi vandrade in i Christiania och nog är det härligt med konstnärliga väggmålningar på annars ganska tråkiga baracker, hundar och lite fruktstånd. Men när man sedan kommer till den så kallade Pusher street får man lite kladdig känsla, lite som redlight distrikt i Amsterdam.
Vi satte oss för att ta en pilsner på en av ölbarerna, inte det heller var en speciellt trevlig uppelvelse, påtända personer, allmänt otrevliga personer, samt ungar i 15 -16  årsåldern för unga att köpa pilsner men inte hash...
Vi tog dock en liten promenad lite längre in i Christiania och nog fanns de där pitoreska områdena också av den typ jag föreställt mig och cannabisplantorna i deras rabbater gav inte alls samma kladdiga känsla som kring Pusher street.
Jag publiserar en bild från det mer trevliga området, men när jag lämnar Christiania tar jag med mig en känsla av smuts och ett ännu sämre förtroende för den danska staten och polisen.
Dokumentären finns att lyssna på här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar