tisdag 7 augusti 2012

Kapten Grants barn & Den hemlighetsfulla ön

Jag och Fröken N. kom under förra veckan att prata om Jules Verne och hans olika böcker, ingången till detta var att vi var överens om att det är en mycket fascinerande värld den 1800-tals framtid som han skriver om (med ett utrikiskt ord ofta benämnt som Steampunk). 

Vi drog också då också till minnes att jag hade två av Jules Vernes böcker hemma i form av två seriealbum från sent 70 tal. När jag kom in efter lördagens hundpromenad hade hon letat fram de båda albumen som låg på min säng och väntade när jag skulle gå och lägga mig, naturligtvis blev det läsa av istället.


Kapten Grants barn handlar om sökandet efter sjökaptenen Harry Grant som blivit skeppsbruten och skickat iväg en flaskpost med en bön om hjälp, problemet är bara att vattnet förstört delar av positionsangivelsen. 

Den hemlighetsfulla ön handlar om hur fem personer efter en flykt med en luftballong, under inbördeskrigets USA, blir strandsatta på det som först ser ut att vara en öde ö. Den hemlighetsfulla ön är en fristående fortsättning på de båda böckerna Kapten Grants barn och den mer kända En världsomsegling under havet. Båda albumen kom 1977 på Carlsen/If.

Hur var det då att läsa dessa två album? Jo tack det var bra, jag vill minnas att när jag var liten tyckte jag inte alls om Kapten Grants barn men nu uppskattade jag det, även om den största behållningen kom från Den hemlighetsfulla ön. Och det gav helt klart mersmak att läsa Jules Verne, för han är en fantastisk författare. Jag har redan letat fram boken En världsomsegling under havet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar