lördag 30 oktober 2010

Våld - Rape a lovestory


Ja, jag vet att Herr N redan skrivit ett inlägg om denna bok men jag vill skriva ett jag också!!!

Jag har alltså också tagit mig igenom Joyce Carol Oates bok, Våld, och tänkte här presentera mina tankar kring denna bok.

Boken heter som jag tidigare nämnt Våld, en som jag anser det något missvisande översättning av, Rape a lovestory, som den heter på originalspråket
Boken handlar alltså om Martina Maguire som faller offer för ett gäng på tända unga killars lustar, de våldtar och misshandlar Martina och lämnar henne att dö... de misshandlar även hennes 12 åriga dotter Bethy Maguire som lyckas gömma sig undan men blir vittne till de grova övergreppen på sin mamma...

Man blir väldigt illa berörd av denna bok då förövarna grips men skulden ändå läggs på Martiina Maguire trotts att hon i en veckas tid svävar mellan liv och död, och i domstolsförhören lyckas man vända allt till hennes nackdel och killarnas fördel.
Men här tar en polis, bekant med Martiina, rättvisan i egna händer och förövarana dör eller försvinner en efter en.

Jag vart nästan illamående av första delen av boken dvs våldtäkten och domstolsförhöret, den andra delen av boken dvs då polisen skipar rättvis var jag till en början inte särskilt förtjust i då jag fann den allt för amerikans och förutsägbar.
Men efter att ha tänkt på boken ett tag är jag benägen att ändra uppfattning om den.
Boken tycker jag visar på ett både fint och obehagligt sätt på vad kärlek gör med människor och hur folk utnyttjar detta. Att polisen skipar rättvisa är ett enkelt uttryck för kärlek men den obehagliga delen består i beskrivningen hur förövarans familjer vet att de är skyldiga till detta onda men ändå tar ställning för dem mot offret, belånar sig upp över öronenen för att kunna betala advokaten som bara tjänar på detta.

Boken är ganska bra, lämnar en bit av sig kvar, jag blir dock en smula illamående av hyllningen till den rättfärdiga amerikanska polisen men glad åt den hårda kritiken mot det amerikanska rättsystemet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar