torsdag 16 april 2015

Test: Wood Gas Stove, del 3

Har tidigare testat mitt "Wood gas stove" ( test 1 och 2) och även i dag tänkte jag testa det lite mer och komma med lite nya funderingar.

Jag har tidigare konstaterat att hassel inte är det optimal bränslet utan att det fungerat bättre med grankvistar. I dag tog jag därför grankvistar, men provade också på att lägga i bitar av björknäver. Och på toppen rejält mycket näver.

 Det blev naturligtvis en rejäl brand i början tack vare allt björknäver, men jag upplevde sedan att det brända nävret låg kvar ovanpå och var lite av ett hinder för elden att ta sig i kvistarna. Men brann gjorde det och det funkade som det ska och vattnet blev kokade upp precis till det började slockna.
Egentligen inget att klaga på men jag kommer att försöka hitta den perfekta upplägget för hur köket ska eldas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar