onsdag 1 april 2015

Test: Wood Gas Stove

  I går fick jag hem min Wood Gas Stove i från Kina och i dag jag tänkte jag att jag skulle ta och testa det.

 Först fyller jag upp det med korta, torra grenar och sedan lägger jag lite näver högst upp.

 Sätter eld på nävret och låter elden ta sig ordentligt.

 Sedan sätter jag på "eldringen" och efter ett tag så ser det ut som om förbränningen kommit igång.

 På med vattnet och vänta, efter ett tag så hade vattnet kokat upp.

Jag tycket att köket fungerade bra, lite kort brinntid denna första gång, ungefär så att det räckte att värma en panna vatten (1 Liter) men jag är säker på att det går att trimma när jag blivit ännu bättre.
Förbränningen var god, det fanns nästan ingenting kvar, förutom lite aska, efter att köket slocknat.

Hur fungera då ett Wood Gas Stove? Principen är enkel man tänder eld högst upp, elden hettar upp trär under som avger gengas. Samtidigt sugs luft in från sidorna värms upp och stiger upp i utrymmet mellan ytterväggen och innerväggen för att sedan blandas med gengasen och antändas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar