tisdag 15 december 2009

När fan blir gammal - får han läsglasögon...


När blir man gammal? Att fylla 40 var ingenting, det lämnade mig helt opåverkad. Men för något år sedan började jag märka att innehållsförteckningarna på alla livsmedelsförpackningarna var så dåligt tryckta, bokstäverna var alldeles suddiga. Sedan började jag märka att alla papper lättare att läsa om man betraktade dem lite på avstånd, men plötsligt så räckte armarna inte till - det var för korta!

Det var då som det började gå upp för mig att jag kanske behövde läsglasögon, det var inte lika lätt att smälta och svårast var det satt se sig själv med dessa på - det var då jag kände mig gammal. Nu har jag sakta men säker börjat att vänja mig vid dem. Jag har tex upptäckt att på föreläsningar är det är praktiserat att ha dem längst ner på nästippen, då kan man nämligen kika över den mot tavlan och genom dem på det papper som man skriver på.

Likaså börjar det hela nu närma sig den punkt då dessa kommer att vara en omistlig utrustningsdetalj för mig när jag är ute på vandring. Men jag fruktar inget, för jag har funnit de perfekta vandringsglasögonen. Hållbara, stryktåliga och svinbilliga (Tre stycken för under under 30 kronor på Jula).

Är jag då en gammal man nu när jag måste ha läsglasögon med mig ut i skogen, jag vet inte, men jag är i alla fall äldre och det gör mig ingenting.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar