lördag 6 mars 2010

Friluftsliv a la "all inclusive".


I går var det dags att sova ute igen. Förra sportlovsveckan hade jag och en representant för den yngre generationen en övernattning ute och nu var det dags igen. Förra året kunde jag konstatera att det tydligen existerar någon slags variant på "all inclusive" för trettonåringar som utövar friluftsliv på vintern. Med det så menar jag att när man kommer fram till lägerplatsen så samlar jag ved, tänder elden, sätter upp tältet, kokar vatten, lagar mat, serverar, bäddar i tältet samt städar ihop lägret så allt inte ligger utspritt. Allt detta medan trettonåringen gör slut på alla tändstickor och petar med pinnar i elden.

Nåväl i år hade jag ingen trettonåring med mig. Istället hade jag med mig en fjortonåring. Skulle bli intressant att se om det blev någon skillnad. Väl framme vid lägret så samlade jag ved, tände elden, satt upp tältet, kokade vatten, lagade mat, serverade, bäddade i tältet samt städade ihop lägret så allt inte skulle ligga utspritt hela natten. Detta medan fjortonåringen eldade tändstickor, petade i ljusen, sms:ade, satte eld på chipspåsen (med chipsen i) samt petade med pinnar i elden - all inclusive!

Natten blev kall ca 19 grader men det var inte det som var det stora problemet utan det var att jag sov alldeles för hårt - gubben börjar bli gammal. Men på det hela blev det dock en trevlig övernattning. Han bär ju i alla fall hela sin packning själv :-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar