fredag 1 januari 2010

Fiskars minsting


Sedan två år tillbaka brukar jag ha den minsta av Fiskars olika yxor me dmig ut i skogen. Den är en relativt lått och smidig yxa (väger 550 gram) som ändå har den rätta tyngden i huggen. Bladet har någon slags teflonbeläggning som jag antar skall minska friktionen mot träet när man hugger, det gör också att det inte fastnar lika mycket kladd på yxan av kåda o.dy.


Det oranga avslutet på skaftet antar jag är till för att göra yxan mer lätthittad i en mörk skog, det funkar men jag skulle helst se att de gjorde hela skaftet neongult så blev det nog ännu enklare. Till yxan hör även ett bärhölster så att man kan fästa yxan i bältet vilket är en väldigt bra. Dock är det svart och om man lägger det på marken i en mörk skog har man att göra ett tag. Ett tipps här vore neongult istället för svart.


yxskaftet är ganska kort vilket gör yxan lättpackad, men det märks också när man ska hugga - man blir lätt trött i underarmen och det är detta som är min största invändning mot yxan som i övrigt är mycket bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar