fredag 8 januari 2010

Mindvinternattens köld är hård (stjärnorna gnistra och glimma)


Nu när det varit kallt, i förrgår kväll ner mot 23 minusgrader som bet en i näsan, har det varit dags att plocka fram de riktigt varma tillbehören för ens veka kropp.
En av de plagg som plockades fram var min skinnmössa som jag köpte förrförra året men som det inte blivit använt då det inte varit klimat för den. Och jag måste säga att det fyllde sin funktion med beröm godkänt.

Den är fodrad med kaninpäls på insidan och supervarm, faktiskt så varm att jag mot slutet av promenaden var5 tvungen att ta av den ett tag för att inte få värmeslag. När man knäpper öronlapparna under hakan så blir man också varm om både hakan och nedre delen av ansiktet. Mina enda två frågetecken är dels knäppningen till öronlapparna som är gjord i plast. Min erfarenhet är att plast blir skört i kyla - jag hade hellre tagit tryckknappar. Dels att det finns påsydda detaljer på öronlapparna som ska ge sken av att kunna öppnas för att man ska få hål att höra med vid öronen, men som sagt är de bara påsydda för utseendets skull. Och äer det något jag ogillar så är det saker som finns bara för syns skull men som är utan funktion.

Men i övrigt en mycket bra vintermössa som jag måste få komma ut mer i riktigt kallt vinterklimat levererad från hovleverantören ITAB.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar