tisdag 5 januari 2010

Kung Louie i vinterskogen


Jag har under de senaste veckan veckorna sett med bekymmer på den kommande generationen som sovit till tolv på dagen för att sedan tillbringa återstoden av dagen och en bra bit av natten till sitta framför datorn och spela eller bara prata över skype. De enda gångerna som det gjorts ett avbrott i denna verksamhet är då man rustat sig för en expedition att bege sig till närmaste affär för att inhandla läsk och godis.

Jag tänkte att jag skulle ta och motverka detta genom att väcka unga herrn vid tio tiden och ta med honom på en frukostpromenad. Sagt som gjort, i morse fick jag sakta men säkert liv i liket och vi begav oss ut i skogen för att äta frukost. Dagen bjöd oss på 18 minusgrader och kylan bet i skinnet och vi hade naturligtvis med oss två trogna följeslagare i Emma och Arrak, Som mer bekymrade sig för om de skulle få smaka på smörgåsarna eller inte, än att det var kallt.

När vi väl satt oss ner för att äta passade jag på att förevisa konsten att göra upp eld. För ni vet väl vad kung Louie, i djungelboken, sa?

Jag är kung över alla här
under trädens gröna höjd

jag har nått opp till högsta topp

men ännu är jag ej nöjd

jag vill ju bli en man, en människa
och kunna allt ni kan
jag vill ej längre apa mig

jag bara va en man
/.../

Försök inte lura mig gosse

jag inga konster tål

att känna till hur eld blir till
det är mina drömmars mål

din hemlighet vill jag veta

säg hur det går till

för då blir jag visst
en man till sist

och det är vad jag vill


och vist fick vi eld tillslut, så vi får nog fortsätta att räkna oss till människosläktet ett tag till...

Oh, oobee doo
jag vill ju va som du-u-u
jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u
det vill jag nu-u-u

ett djur som ja-a-ag

det lär sig bra, bli en människa-a-a

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar