söndag 11 april 2010

Termosen Thermos


För ungefär ett år sedan fick jag en en termos av märket Thermos (hade de som startade märket dålig fantasi?) och först nu har jag testat den och tänkte komma med min slutgiltiga dom. Termosen är på en liter och känns rejäl och välgjord. I locket har man två koppar vilket är bra, de är också stora, rymmer ungefär 3 dl dryck vilket också uppskattas av mig. Vidare har termosen ett stort bärhandtag på sidan, vilket säkert är bra men inget som uppskattas av mig. På motsatta sidan mot handtaget har man två stycken plattor som gör att man kan lägga termosen utan att den rullar iväg - genomtänkt men enligt mig helt ointressant. Korken är av vanlig skruvlockstyp med en skåra som gör att man kan hällas utan att ta ur den helt - mycket bra, jag gillar inte alls de som man ska trycka på en liten knapp för att hälla upp - sånt går bara sönder. Dryckens temperatur håller sig bra. Termosens vikt är dock mycket hög 776 gram.

Sammanfattningsvis blir min slutgiltiga dom att detta inte är en termos för friluftsliv (och jag tror inte heller att den var avsedd för detta) den är på tok för tung, om den skall funka i ryggsäcken för mig borde den vara 200 gram lättare. Jag tror att en sån här rejäl och robust termos bäst lämpar sig i en lastbil där den ligger säkert på golvet utan att rulla iväg och tryggt kan bäras i sitt handtag in på fiket för att fyllas på med kaffe.

Skulle någon vilja besöka Thermos hemisida finns den här.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar