torsdag 28 juli 2011

Allt han någonsin drömt om av Anita Shreve


Sommar kan innebära mycket bilåkning och mycket bilåkning kan innebära att man hinner lyssna på en och annan ljudbok. I sommar blev det mycket av båda dessa saker. Nu senast var det Anita Shreves bok Allt han någonsin drömt om Som kom att underhålla mig under ett antal timmar fram och tillbaka genom södra Sverige.

Jag har tidigare läst två böcker av Anita Shreve; Vikten av vatten och Pilotens hustru och jag tyckte mycket om dessa båda böcker. Den här boken känns lite annorlunda och utspelar sig i början av 1900-talet. Kanske är det därför som jag till en början inte fastnar för den. Men efter några skivor ger den med sig och jag låter mig fångas av Nicholas van Tassel och dennes kärlek till Etna Bliss.

Som i alla de böcker jag läst av Anita Shreve finns det även i denna något obesvarat som huvudpersonen försöker komma underfund med och som i de övriga av Shreves böcker kommer sanningen tillslut att komma till huvudpersonen. Mitt omdöme om denna bok blev ett klart godkänt. Inte dåligt med tanke på den sega starten. Jag tror faktiskt om jag läst denna bok hemma att jag lagt ifrån mig den. Men nu satt jag i en bil och hade inte så mycket att välja på, vilket jag nu i slutändan är nöjd med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar