torsdag 21 juli 2011

Baby av Kirsten Thorup

Den här romanen kommer förmodligen ligga på min topp tre lista ( om jag nu skulle få för mig att göra en sådan ) över bra läsning år 2011.

Historien eller historierna utspelar sig i det tidiga 70-talets Köpenhamn, man får som läsare ett par ögonblicksbilder av hur mindre bemedlade existenser på, som det står på bokens baksida, samhällets utkanter, uthärdar sina liv och försöker klara tillvaron.

Författaren tecknar väldigt levande porträtt av karaktärerna och man känner riktigt för vissa av dem. Karaktärer som jag fäste mig speciellt med var den ständigt kämpande Cadett eller den ensamstående tvåbarns mamman Karla.

Jag gillade verkligen språket i boken, trotts att en mening kan vara en hel sida lån och full av ” och ”. Om något dåligt ska sägas om boken kanske det är att första kapitlet var väldigt rörigt och jag var nära att lägga ifrån mig boken, men det är jag väldigt glad att jag inte gjorde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar