lördag 2 juli 2011

Carl XIV Gustaf - den motvillige monarken


Nu har jag läst den... Boken som givit upphov till så många kvällstidningsrubriker under våren, Carl XIV Gustaf - den motvillige monarken, och vad ska man säga? Jaha?
Som vanligt så väljer kvällstidningarna att fokusera på det som säljer lösnummer och intresserar sig inte så mycket för allt det andra. Så även i detta fallet. För den här boken har en massa mer innehåll än Kungens skandal susade lyxliv med galanta damer. Boken gör en noggrann genomgång av monarkens liv från de yngsta barndomsåren fram till i dag och den set som bokens författare gör är inte att moralisera och förfasa sig över kungens eventuella liv och leverne, utan istället ställa frågan - vilka krav kan man ställa på en person som ärvt sitt ämbete?

Jag tycker att det var en både intressant och bra bok, dock fick jag ibland samma känsla som jag fick när jag läste Norman Mailers bok om mordet på JFK, lite av att man läser en bruksanvisning där alla detaljer och fakta nogsamt måste redovisa. men frågan är om de kunde ha skrivit på något annat sätt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar