söndag 17 juli 2011

Röst ur djupet av Nawal al-saádawi

Jag har läst ” Röst ur djupet ” av den egyptiska författarinnan Nawal al-saádawi eller om det är Nawal el-saadawi.
Hursomhelst är det en väldigt bra bok som verkligen lämnar något efter sig när den är slut. Historien utgörs av att en dödsdömd kvinna strax innan sin avrättning berättar sitt liv fram till hon hamnar i fängelse för att ha dödat en man.

Jag gillade språket i den här boken ( Nej, jag kan inte arabiska ) det har lite av ett poetiskt flyt som jag verkligen tyckte om och de bidrar till att göra historien aningen drömsk, eller kanske mer mardrömslik.
Sammanfattningsvis kan man säga att boken förmodligen tänder en upprorisk eld i bröstet på de allra flesta läsare. Temat som jag ser det är, för att betraktas som anständig behövs pengar som man får genom att göra sig av med anständigheten för att sedan köpa tillbaks den… Samt att döden är det enda sanna det är därför vi fruktar sanningen lika mycket som döden.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar